IRIS

Kristianstads konsthall, 21 januari - 18 mars 2012

Eva Larsson och Glenn Sorensen bygger en gemensam utställning där titeln IRIS har ett dubbelt perspektiv. Dels finns här, som i Eva Larssons verk, ett medvetet fokus på ögats iris, hur våra bilder kan framkallas, sammanföras och utstrålas i helt nya mönster. Dels öppnar Glenn Sorensen i sina målningar ett synfält där vi rör oss bland trädgårdens växter och blommor. Verken i den här utställningen består av målningar, teckningar, objekt och skulpturer.

I Eva Larssons konstnärskap kretsar det mesta kring begrepp som mönster, konstruktion, metod, energi och brytningspunkter. Det är ofta vardagens symboler och mönster som är själva utgångspunkten för bilderna. Fem stora boxar bildar basen för hennes del i utställningen IRIS. Den skulpturala och geometriska formen har följt med henne länge. Det är i grunden ett konceptuellt konstnärskap där organiska och gränslösa former korsas med det disciplinerade och metodiska hantverket. Hela hennes bildvärld rör sig i ett kraftfält uppbyggt av motsättningar. Här följer vi rörelser som pendlar mellan det kontrollerande och frigörande, mellan närbilden och översikten och mellan det stillastående ornamentet och ett obegränsat, växande bildmönster.

Glenn Sorensens småskaliga målningar och keramiska skulpturer skapas i ett alldeles eget mikrokosmos av frusna ögonblick. Vardagen och den sammansatta enkelheten kännetecknar hans verk. Men här finns också dubbelheten: den lätta skönheten och det tunga, okända mörkret. Nästan alla hans målningar och skulpturer skildrar människor och föremål i hans omedelbara omgivning. I trädgården eller i familjen. Verken är livsbejakande men de har också en stark närvaro av förgänglighet och trots sin stillhet är de fyllda av ett inneboende drama:

”Trädgården med sina växter och blommor, ömt omhändertagna av min hustru. Pelargoner övervintras på fönsterbänken och i ateljén. Dagsljuset med sina skuggor, ibland hårda, ibland mjuka rör på sig. En målning tar tid, kan aldrig ta för lång tid. Barndomen spökar, en orm bor i vinden. Becksvarta nätter. Mina barn håller på att bli stora. En snömålning varje vinter. Grannens katt har dödat en fågel, rött på vitt”.

Det som förenar Eva Larsson och Glenn Sorensen grundar sig inte enbart på en långvarig vänskap, och olika samarbeten, utan främst på den konstnärliga hållningen. Det tålmodiga allvaret och den undersökande, konstnärliga metoden. Känslan för material, blickens närvaro och hållbarheten. Inte minst finns här en respekt för att det gemensamma också måste innehålla de kreativa olikheterna.

Om konstnärerna

Eva Larsson är väl förankrad på den svenska konstscenen med Skåne, men även Köpenhamn, som naturlig bas. Hon utbildade sig på Konstakademien i Köpenhamn under åren 1984-90 och har gjort ett flertal offentliga verk, bland annat i Hässleholms Kulturhus och på Malmö Akademiska Sjukhus.

Glenn Sorensen har bott i Sverige i över 20 år och betraktar sig, trots sin uppväxt och utbildning i Australien och på Konstakademien i Helsingfors, som en svensk konstnär från Åhus. Glenn har en betydande internationell karriär med utställningar i bland annat London, Amsterdam, Sydney och New York. I Sverige har han tidigare haft en utställning på Nordiska Akvarellmuseet, 2003.

Program

15/2 kl 19: Samtal i konsthallen om utställningen Iris, med Göran Christenson, chef för Malmö Konstmuseum.
Samarr: Konsthallens vänner

Lunchvisningar

Lunchvisning av utställningen Iris följande datum, kl 12:
7/2, 21/2, 28/2, 6/3, 13/3.

I pressen

Inside the mind of Glenn Sorensen » Artikel i Phaidon 1 februari 2012

Iris - en fråga om känsla » Kristianstadsbladet 19 januari 2012

Duo utmanar blicken » Kristianstadsbladet 27 januari 2012

Pressbilder

» pressbilder

Uppdaterad: 2012-02-03

Eva Larsson, Iris box I, II, III, 2011.

Glenn Sorensen: Will She. 2011.

Överst: © Eva Larsson, Iris box I, II, III. 2011.

Nederst: © Glenn Sorensen, Will She, for me. 2011.