Lättläst
Det här är en lättläst sammanfattning
om Regionmuseet.
Välkommen till Regionmuseet Kristianstad!
Du hittar museet i centrum vid Stora torg.
Regionmuseets utställningar berättar om hur
det har varit att leva i Skåne och Kristianstad.
Vi visar också utställningar som handlar
om andra intressanta ämnen.
Kristianstads konsthall visar konst från vår tid.
Här kan du se måleri, grafik, video och fotografi.
Konstnärerna som ställer ut
kommer
från både Sverige
och andra länder.
I Café Miró kan du dricka kaffe, äta nybakade kakor
eller äta en god lunch.
När det är sommar trivs gästerna i caféet
under valnöts-träden på museets gård.
I Regionmuseets butik finns
vackra och ovanliga presenter.
Besök gärna 3 museer som
hör till museet:
Filmmuseet ligger på Östra Storgatan 53.
Här finns Sveriges äldsta filmateljé från år 1909.
Här finns också en ny utställning.
Den
berättar om när man började
spela in film i Kristianstad.
Järnvägsmuseet ligger på Västra Storgatan 74.
Här kan du bland annat se tåg med vagnar och lok.
Just nu är järnvägsmuseet stängt.
Det öppnar igen sommaren år 2011.
Åhus museum ligger vid torget i Åhus.
Åhus museum berättar om hur det var att leva
i Åhus under medeltiden.
Regionmuseet har 3 museer utomhus, i naturen.
De ligger i Haväng, på Hallands Väderö och vid Kjugekull.

