Passager – Claes Söderquist filmer 1964–2013

När Kristianstads konsthall inledde 2014 visades en stor retrospektiv utställning med Claes Söderquist, en viktig pionjär i den svenska konstfilmen. Utställningen var en del av konsthallens satsning på att lyfta fram och visa den rörliga bildens konst.

Med stor nyfikenhet har Söderquist, sedan 1960-talet, porträtterat människan, landskapet och staden. Bildkonsten och musiken är två andra viktiga inspirationskällor. I hans verk möter vi bland annat välkända konstnärer från det sena 60-talet som Ed Kienholz och Robert Nelson; historiska personligheter som skriftställaren Kurt Tucholsky, och allkonstnären Carl August Ehrensvärd, tillika amiral under Gustaf III. Vid inspelningen av The Return of the Buffalo (1970-2012) befann sig Söderquist mitt i indianernas ockupation av fängelseön Alcatraz 1970. Många år senare besöker han åter platsen med sin kamera. Nu är den i ruiner, men i ett skede där platsens politiska betydelse blivit aktuell på nytt. Resultatet blir filmen Alcatraz (2013).

Under tidigt 60-tal inspirerades Söderquist av den amerikanska experimentfilm som bland annat fick sitt stora genomslag för en svensk publik på Moderna Museets utställning ”4 amerikaner”. Han gjorde, i samarbete med Moderna Museet 1980, den mycket uppmärksammade utställningen ”Pleasure Dome”, med amerikansk experimentell film. 1991 sammanställde han ett program med svensk experimentfilm, ”Swedish Avantgarde Film”, på The Kitchen i New York.

Det tidiga collageartade filmspråket – som i Travelog. Porträtt – Bilder från en resa (1969) och Epitaf (1981) – har efter hand fått bereda plats för ett ytterst personligt cinematografiskt uttryck, som i hans trilogi av det han kallar minimalistiska filmer: Landskap (1985-1987), Passager (2001) och Labyrint (2013).

2013 visades Passager på Konstakademien i Stockholm, med tillhörande katalog, intervju och filmografi. Utställningen curerades och genomfördes med hjälp av Carl Fredrik Hårleman och Sofia Bertilsson. Tack vare detta arbete är det nu möjligt att visa materialet i Kristianstad.

Om konstnären

Claes Söderquist är viktig för den svenska experimentella filmens utveckling både som konstnär och som ordförande för Filmform mellan åren 1992-2012. Han är född 1939, uppvuxen i Önnestad, utanför Kristianstad. Utbildad vid Konstfackskolan 1959-64 och Konstakademien 1964-69.

Claes Söderquist bor och arbetar växelvis i Skåne och i Stockholm. Sedan år 2003 är han verksam i Norge och Sverige som konstkonsult.

25 januari 2014

04 maj 2014

Konsthallen

Fri entré